Khamis, 1 Mei 2014

Pendapat Tentang Sambung Belajar (Personally)

Assalamualaikum. hola holi cikebum cikebum belaka laka! harap tuan empunya diri yang membaca sihat sihat sahaja ye? aku di sini sihat, Alhamdulillah

okay, tengok topic kat atas. aku high-light perkataan personally tu kayy.

okay! bagi aku, sebagai budak lepasan SPM, aku more prefer diploma. even though orang cakap "result kau okay what, boleh masuk matriks, asasi" no! i am stick with one decision~ aku nak diploma. walaupun diploma ambil masa around 3 years or 3 years and half, aku nekad~

well said, aku ada contoh anak cikgu aku, dia ambil matriks (asalnya) and dia memang dari dulu nak ambil diploma. dia memang tak suka ada dalam matriks. so, dia tukar ke diploma (yang dia dapat tawaran). guess what! she enjoy with diploma, and she got 3times "anugerah dekan" ! lepas tu dia ditawarkan untuk buat ijazah (without finished her diploma, kalau tak silap digelar speed-track). see! dia still boleh jimatkan masa dalam sambung belajar, kalau buat betul betul, tawakal, insyaAllah Allah akan beri yang thorbaik katekoo~

okay, next, orang berpendapat form 6, matriks and asasi dengan harapan "Jimat masa". okay, first, for me, that's tooooooo much risks (for me) if im in each of them. haha. hentam kromo je lah ye uollss, iollss english ni slow je. bajet bajet nak cakap omputeh xP back to the topic "menjimat masa", aku bukannya budak yang rajin, bak kata pepatah, biar lambat asal selamat, tak gitu? haha. jimat masa tapi aku tak yakin aku boleh pass or tak, baik tak payah. kalau tak pas, bazir masa jugak, takde makna jimat jimat ni. bagi aku, SPM dah boleh menilai keadaan aku. kalau aku ambik form 6 (aliran sains sebab aku budak sains) atau sastera atau kemanusiaan (yang aku tak pernah belajar and tahu menahu), lagi lah aku "genius" buat keputusan.

well, aku tak dapat form6, aku dapat matriks. matriks pulak, kalau hang dok main main, kandas, pointer rendah, apa hang nak buat? kalau lagi teruk, hang tak boleh buat apa, apply diploma balik, tang mana hang nak jimat masa tu? macam tu jugak asasi, aku ni langsung tak minat matriks, apatah lagi asasi, lagi hebat. hang kena belajaq dalam u teruih. sebenaqnya, yang haru (bagi aku) kalau ambik matriks or asasi ni, kalau hang dok main gila, loqlaq time belajaq, pointer rendah (lagi teruk hang kena tendang) hang zero, takdak apa. matriks mana ada sijil. hang dok tengok slip jaa laa~

okay. sekali lagi, sebelum aku buat penutup. ini semua pendapat aku. memang tak salah kalau ambil matriks, asal rajin. kalau ambil diploma, hang dok buat loqlaq, main main, sama jugak kena tendang. tapi setau aku, matriks ni agak susah masa exam dia. oh! lagi satu, bagi aku, takdak pekdah hang study tapi tak tetap pendirian. sebab bebudak ni kata "kalau kau ambik matriks, kalau tetiba rasa tak minat kau boleh tukar bidang mana nak sambung degree" lol. pasaipa pulak dok pikir lagutu? pastu bila dah buat degree tetiba rasa tak minat lagu mana pulak? haiyoo~ penin kepala ceq!

okay. done. PENDAPAT aku sendiri! jangan hangpa yang dok minat matriks, asasi dok marah aku pulak pas baca benda ni. haha. maaf, susun sepuluh jari awai awai noo~ hihi

Assalamualaikum. lots of love, Dalily

1 ulasan: